L’altre dia mentres pedalejavem amb en Prudenci per la meva primera ruta dels 100km. em va parlar d´un senyor del qual no havia sentit mai a Parlar. D´en Velocio.

Em va explicar anècdotes d´aquest personatge francès i vaig trobar-ho molt interessant.

Tant que avui he començat a buscar informació d´aquest senyor i he vist que valia molt la pena de dedicar-li una entrada al meu húmil blog.

Aixi que l´entrada d´avui no és per explicar-vos cap ruta, si nó per apendre que d´on venim en el món de les dues rodes!

 


 

Paul de Vivie, “Velocio”

velocio

Paul Vivie va neixer  a la població de Saint Etienne (Francia) al 1853. Encara que li debem molt i va ser un gran amant del ciclisme, la seva iniciació al món va ser força tardana.

No va tenir la seva primera bicicleta fins al 1881, amb 28 anys. Al mateix any que va fundar el club Les Cyclistes Stéphanois.  També podem dir que va ser inventor i periodista, utilitzant el pseudònim (avui li diriem nick) de Velocio.  És considerat el pare del Cicloturisme, paraula que ell mateix va inventar en francès. (que és igual que en català)

Va morir, amb la seva bicicleta al 1930 amb 77 anys. Per evitar un cotxe a la carretera , va fer marxa enrera sense veure que venia un tranvia. Es veu que Gaudí no va ser l´unic geni que va morir per culpa d´aquest mitjà de transport.

L´autentica passió de Vivie pel ciclisme, dieuen que va nèixer arrel de que un del seus  amics el va desafiar a recòrrer 100km amb la seva nova bicicleta amb menys de 6 hores!!

Al fer-ho es va trobar el paissatge, la soletat, la pau i l´aventura que el varen “transformar”. Va començar a adquirir noves bicicletes i va tancar la seva empresa dedicacada a la seda. Al seu lloc va obrir una nova empresa dedicada a la seva nova passió, primer les importava d´anglaterra i més tard va començar a fabricar models pròpis.

També, aprofitant el seu perfil periodistic va fundar la revista Le Cycliste

velocio-cycliste-tourism-48velocio-cycliste-tourism49-pave

 

Un altra cosa que li debem a Velocio, i no només els amasts del Cicloturisme, és que ell va inventar el cambi del darrera. El va anomenar Polymultiplication, que més tard evolucionaría fins els canvis actuals.

Pel que s´explica, pujant el Col de la République, a prop de Saint Etienne , va ser avançat per un lector de la seva revista, que anava fumant en pipa. Es va “picar” amb ell i no el va poder agafar-lo per que la seva bicicleta no tenia un “desarollo” óptim per les pujades. Aixó li va fer pensar , en la poca funcionalitat que tenien alguns “desarollos” en diferents orografies, fins que va trobar una manera de solucionar-ho amb el seu invent. Al 1906 el va començar a fabricar, sense patentar-lo.

Aquest invent, va costar d´introduir-se, ja que al principi la “comunitat ciclista” deia que els canvis eren tant sols per la gent gran, les senyores i els invàlids! Per tal de intentar promocionar-lo, al 1902, va organitzar un repte entre Eduard Fischer (Ciclista professional) amb la seva bicicleta sense marxes i Marta Hesse, una ciclista que portava una bicicleta amb tres velocitats.El repte consistia en fer 200km per carreteres de muntanya.

La guanyadora va ser la Marta, que no va haver de posar el peu a terra durant el recorregut. Amb tot, durant anys, va continuar “imperant” la força dels músculs a la d’utilitzar el desviador de Velocio

a

 

Com he dit, va ser l’inventor del Cicloturisme i en conseqüencia , a ser dels primers ciclistes de llarga distància, fent rutes de fins 40 hores. Tenint en compte les bicicletes i les infrastructures de l´epoca!!!

Ell sempre va defensar que amb la bicicleta es disfrutava molt més del paissatge que en qualsevol altre medi de transport i va ser a partir d´aquestes llargues travesses que es varen començar a crear-se a França les primeres proves, no competitives, de llarga distància com la Flèche Velocio (encara existent). Aquesta era na prova d´equips ciclistes de 3-5 components que sortien des de la Catedral de Notre-Dame de Paris, i tenien de fer amb menys de 24 hores els 360km que separen la capital Francesa de Provence de Pasqua. Aquesta prova porta el nom de Velocio , des de 1947 en que varen voler rebre homenatge al seu creador.

 

 


Els 7 manaments del Cicloturista

També a Velocio se li atribueixen els famossos 7 manaments del Cicloturista.

  1. Poques Parades i de poc Temps per no refredar el cos
  2. Menjar freqüentment i en poca quantitat Menjar abans de tenir gana i beure abans de tenir set.
  3. NO arribar mai al cansament total
  4. Tapar-se abans de tenir fred i destapar-se abans de tenir calor i No tèmer exposar-se al sol,aire,aigua,…
  5. Eliminar el vi,la car i el tabac mentre es cicloviatja
  6. No forçar-se mai la pròpia capacitat en les primeres hores
  7. No pedalar mai per amor pròpi

 

velocio-carrosse-small velocio1 images1

fleche-velocio fleche

 

 

 

velocio-les-baux-group-small